PC Logo

Make(r)friends

Pædagogisk Center i Kolding har et solidt fundament af viden og erfaring i at skabe muligheder for læring via aktiviteterne i og omkring et makerspace.
Siden 2014 har Pædagogisk Center været en del af "verdenseliten" på området som del af kommunesamarbejdet i Fablab@School - Når man er med helt fremme som frontrunners på teknologiforståelsesområdet i såvel Dk som internationalt, så lærer man mange nye, gode og spændende venner at kende. Det er ikke en konkurrence i, hvem der er bedst. Derimod er det et spørgsmål om, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe hinanden til i fællesskab at blive så dygtige som vi overhovedet kan blive - med det formål at give eleverne i skolerne de bedste rammer, forudsætninger og muligheder for at tilegne sig læring gennem bl.a. aktiviteter i et Makerspace.

En af de vigtigste dele af et solidt fundament for makerspace-tankegangen er videndeling. "Sharing is caring" kaldes det i det internationale fællesskab. På skoleområdet i Kolding kommune driver Pædagogisk Center det store centrale [Makerspace] samt et dedikeret PLF for uddannede Makerspace pionerer (den afsluttede Fablab-Pioner uddannelse under Fablab@school). Ligeledes driver Pædagogisk Center PLF'er for andre fag-områder, der alle besættes af Makerspace-uddannede fagkonsulenter for at skabe en synergi og sammenhængskraft mellem fagområderne og et solidt afsæt ind i STEAM tænkningen.

Foruden den lokalt forankrede videndeling, så har Pædagogisk Center en række tætte og nære samarbejdspartnere på Makerspace-fronten. Vi anbefaler gerne, man tager et kik på deres platforme for at blive inspireret, skabe kontakter eller på anden vis dele erfaringer. Se listen herunder:

Villum Fonden
Villumfonden