Lifelong Kindergarten

Aktiviteterne i og omkring Pædagogisk Centers store makerspace/Fablab tager sammen med vores egen designprocesmodel kraftigt udgangspunkt i den kreative tænkning, projektbaseret læring, praksisnære hands-on aktiviteter og grundtanken bag "Lifelong Kindergarten" - eller den livslange børnehave.
Vi skal lære af børnehaven og lade dens karakteristiske tilgang til leg, læring og nysgerrighed samt eksperimenterende tilgang til udvikling af børnenes nærmeste udviklingszoner indtage skoleverdenen og resten af uddannelsessystemet.
Evnen til at tænke og handle kreativt er vigtigere end nogen sinde og ikke mindst er yderst efterspurgt kompetence i både uddannelsessektoren men også i det "voksne" erhvervsliv. Hvis vi giver børn og unge rammerne og mulighederne for at arbejde på projekter i fællesskab med jævnaldrende og med en legende, eksperimenterende og nysgerrig tilgang, kan vi hjælpe dem med at udvikle deres opfindsomhed og ikke mindst deres evne til at være kreative tænkere.

Foruden at arbejde ud fra en kreativ tilgang til læring, så arbejder Lifelong Kindergarten med et grundfundament kendetegnet ved "de 4 P'er":

Play (Leg)
Passion (engagement)
Peers (samarbejde)
Projects (projekt- og temabaseret arbejde)

Som en slags "kompas" i læringsaktiviteterne tager vi udgangspunkt i den anerkendte FLOW-teori, hvor nedenstående plakat pryder væggene rundt om i vores makerspace og LEGO Education studie. Der gælder om at holde sig i FLOW - eller måske endnu vigtigere: Det gælder for den/de voksne om at guide, vejlede eller puffe til børnene gennem aktiviteterne, således børnene oplever at være i FLOW.

siden opdateres...

FLOW