Sikkerhed i makerspace

Når man arbejder i et makerspace, om det er selv eller med elever, så SKAL man kende maskinerne, kende materialet OG have et konstant overblik i forhold til sikkerhed.

Mange af maskinerne er makiner brugt i den almene industri og farlige at benytte, hvis ikke man bruger dem korrekt. Som del af kommunesamarbejdet under Fablab@school, var Kolding kommune og arbejdsmiljøtjenesten med til at udvikle en folder omkring sikkerhed i Makerspace (find folderen omkring sikkerhed i Fablabs nederste på denne side). Denne folder har været fundament for en tilføjelse i juni 2024 til sikkerhedsfolderen "Når klokken ringer", der omhandler sikkerhedsforanstaltninger, regler og lovgivning i forhold til undervisning i folkeskolen. (find "når klokken ringer" som PDF nederst på denne side).

Det er vigtigt man som skole tænker sikkerhed og lovgivning ind både inden, man ønsker at etablere et makerspace på skolen men også får sat sikkerheden i højsædet, når man har etableret en makerspace-løsning på skolen. Det er underordnet om man som skole vælger en mobil, integreret eller dedikeret makerspace-løsning. fokus på sikkerhed og lovgivning skal altid være den sammen.

Klassiske spørgsmål og svar omkring sikkerheden i [Makerspace]:

Hvilken type filament må vi bruge til vores 3D-printer?
I Kolding kommune må der KUN bruges filament af typen PLA i skolerne.
Filamenttypen PETG må også benyttes. Vær altid opmærksom på værdierne for filamenten (temperatur mv.)

Hvilken udluftning er nødvendig til vores laserskærer?
Der skal etableres udsugning med trykfaldsalarm til det fri over tag-niveau. Selvom det pr. juni 2024 er gangbart at filtrere udsugningsluft via et filter, skal denne luft ledes i det fri til over tag-niveau.

Må vi bruge loddekolber?
For at bruge loddekolber skal man have en punktudsugning med korrekt udluftning. Man skal ligeledes være opmærksom på kun at bruge sikkerhedsmæssigt forsvarlige materialer, både til at lodde med men også på.

Hvis man er i den mindste tvivl, så kontakt Pædagogisk Centers centrale [Makerspace] ved Thomas Kramer thsc@kolding.dk eller på 40339722

Når klokken ringer

Shape Created with Sketch.

Sikkerhed i Fablabs

Shape Created with Sketch.